Natuurlijk!

Stappenplan: hoe maak je een groene smoothie?

groene smoothie 2

Smoothies maken die ook lekker smaken is een kunst! Niemand vindt alles lekker, en als je lukraak van alles door elkaar gooit en het smaakt niet dan is alle moeite voor niets geweest. Daarom de volgende tips. Als je net begint, hou het dan simpel en probeer daarna steeds iets meer te variëren.

Stap 1: Kies de basis vloeistof voor je groene smoothie
(Gefilterd) water: Water is goedkoop en gezond. En het tast de smaak van het verse fruit in je smoothie niet aan.
Kokoswater: Tegenwoordig te koop in elke supermarkt of goed gesorteerde groenteboer. Erg gezond en lekker. Niet iedereen houdt er van, maar probeer het eens.
Vruchtensap: Gebruik dan wel zo vers mogelijk sap, het liefst zelf geperst. Sapjes uit de supermarkt zitten vak bomvol suikers en de vitaminen zijn ver te zoeken.
strong>Melk: Groene smoothies zijn perfect om te detoxen, dus je kunt hier beter geen dierlijke producten aan toevoegen omdat dit de detox-werking tegen gaat. Als je toch graag melk wil gebruiken dan kan je het beste voor rijst-, haver-, soja- of amandelmelk gaan.

Stap 2: Kies het basis fruit
Fruit: Banaan, mango, perzik, peer, appel, sinaasappel, papaya of kiwi: zorgt ervoor dat je smoothie wat dikker wordt. Ik kies vaak voor banaan. Dit maakt je smoothie ook wat zoeter. Wil je afvallen? Laat dan de banaan en mango achterwege.
Avocado of kokosnoot: zorgt er ook voor dat je smoothie wat dikker wordt en geeft het daarbij extra calorieën en (gezonde!) vetten zodat je smoothie een maaltijdvervanger wordt.
Groente: Door groente toe te voegen in stap 4 wordt je smoothie ook dikker, dus hoe meer groente je toevoegt, hoe minder ‘basis fruit’ je nodig hebt.

Stap 3: Kies de smaak (optioneel)
Extra fruit: Goede combinaties zijn bijvoorbeeld banaan met aardbeien of mango met ananas.
Kruiden: Denk aan kaneel, vanille of cayennepeper.

Stap 4: Kies de groente
Groente: Spinazie, rucola, boerenkool, andijvie, bleekselderij, broccoli, bietjes, etc.
Verhouding: De perfecte smoothie bestaat uit 40% groente en 60% fruit. Je kunt beginnen met een lager percentage groente en dit steeds meer opbouwen.
Varieer: Je lichaam heeft een variëteit aan groente nodig, maak dus niet altijd dezelfde groene smoothie maar blijf variëren qua groente en fruit.

Stap 5: Extra toevoegingen (optioneel)
Proteïnepoeders: zoals hennepproteïne of spirulina.
Vitamines: Hoewel je natuurlijk al veel vitamines binnen krijgt door het fruit en de groente in de smoothie, zou je er nog extra vitamine B12 en ijzer aan toe kunnen voegen als je geen dierlijke producten eet.
Superfoods: Goji bessen, hennepzaad, chia zaad, cacao nibs, maca poeder, etc.
Noten en zaden: Bijvoorbeeld amandelen, sesamzaadjes, chia, etc.

Stap 5: Blend!
Doe alles bij elkaar in de blender en mixen maar!

Extra tip: Als je geen tijd hebt om elke keer naar de groenteboer te gaan, kun je fruit ook in porties invriezen. Als je het nog bevroren fruit in je smoothie verwerkt heb je een heerlijke (extra) frisse fruitsmoothie. Een aanrader voor een warme zomerdag!

Neem de tijd en drink dit rustig op (dus niet even snel snel aan het aanrecht). Geniet ervan!

Nog geen commentaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

oktober 2019
m d w d v z z
« jun    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031